Culemeyer system
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Culemeyer system
Taki wątek zacznę ,bo jest to patent ,który otworzył drogę do przewozów ponad gabarytowych. Sama idea była inspirowana potrzebami kolei ,wg. hasła koleją pod twój próg. Johann Culemeyer był inżynierem na DRG i genialnym konstruktorem -wizjonerem, opracował na początek wózek do transportu wagonów kolejowych. Po obiecujących próbach zaczął rozwijać projekt jako moduły do łączenia w zestawy na których przewożono ,barki rzeczne ,części łodzi podwodnych ,samoloty , przęsła mostów itp. Całość przyczep i przeznaczonych do tego samochodów m-ki Kaeble podlegała DRG ,czyli kolei. Podstawowa działalność była podyktowana dostarczeniem wagonów do fabryk i zakładów nieposiadających bocznic kolejowych ,ułatwiło to znacznie załadunek i rozładunek wagonów ,a zatem i czas potrzebny do ich obsługi. W zestawach natomiast przewożono ładunki ponad gabarytowe. Wszystko działało bardzo sprawnie ,praktycznie do lat 80-tych. Po za państwami niemieckimi ,używano ich w Austrii ,Czechosłowacji ,Polsce ,Węgrzech ,Holandii ,Francji. W Polsce niestety sprzęt trafił nie pod rządy PKP ,a pod powstałe PKS-y i to nie był dobry pomysł ,szybko straciły swój podstawowy status ,przewoziły głównie ponad gabaryty. Zostały szybko zajechane ,a przy braku nowych szybko znikły z naszych dróg. W innych krajach socjalistycznych miały więcej szczęścia ,przez wykorzystywanie ich zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. Ciekawostką było wykorzystywanie wózków w Berlinie Zachodnim praktycznie do końca istnienia Muru Berlińskiego , dużo bocznic zostało odciętych od sieci DB .
PS. Może Tony coś napiszę o historii w Czechosłowacji. Zdjęcia z netu.
PS. Może Tony coś napiszę o historii w Czechosłowacji. Zdjęcia z netu.
- petrzask
- Posty: 5443
- Rejestracja: 5 wrz 2012, o 11:00
- Skąd: Dobre Miasto
- Imię: Przemysław Marcin
Re: Culemeyer system
Transport wagonów za pomocą transporterów to bardzo ciekawa sprawa. Nie wiem czy każda przyczepa do przewozu pojazdów szynowych to Culemeyer, ale to rozwiązanie było spotykane jak napisał Konrad w wielu krajach.
- Załączniki
-
- Kaelble .jpg (73.2 KiB) Przejrzano 919854 razy
-
- 5366822763_9aa156d893.jpg (38.05 KiB) Przejrzano 919854 razy
Pozdrawiam!
- petrzask
- Posty: 5443
- Rejestracja: 5 wrz 2012, o 11:00
- Skąd: Dobre Miasto
- Imię: Przemysław Marcin
Re: Culemeyer system
Culemeyer lub pokrewne był chyba popularny w Italii skoro pojawia się na ichnich makietach...?
Pozdrawiam!
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Włosi też używali tych urządzeń ,szkoda ,że w PRL-u tak było jak było. Też się podobają takie motywy na makietach i dlatego tak mi żal naszych zestawów.
- petrzask
- Posty: 5443
- Rejestracja: 5 wrz 2012, o 11:00
- Skąd: Dobre Miasto
- Imię: Przemysław Marcin
Re: Culemeyer system
Ciekawostką jest fakt że Culemeyery jako przyczepy do ciężkich ładunków były używane przed wojną do budowy mauzoleum Hindendburga koło Olsztynka. Obecnie jest w tym miejscu muzeum bitwy grunwaldzkiej.
Pozdrawiam!
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
I wielu innych monumentalnych budowli.
- petrzask
- Posty: 5443
- Rejestracja: 5 wrz 2012, o 11:00
- Skąd: Dobre Miasto
- Imię: Przemysław Marcin
Re: Culemeyer system
Znaleziony na FB makietowy motyw z Culemeyerem. Patrząc na niego pozostaje żałować że ten system nie był używany w realiach PRL żeby móc go zastosować także na naszych makietach.
Pozdrawiam!
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Na naszych makietach maksymalnie do początku lat 60-tych ,a szkoda.
- petrzask
- Posty: 5443
- Rejestracja: 5 wrz 2012, o 11:00
- Skąd: Dobre Miasto
- Imię: Przemysław Marcin
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Bardzo ciekawa fotka ,Culemeyer jako doczepa.
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
1948r. Wrocław ,Wystawa "Ziem Odzyskanych" no to mamy zestaw i ciągnik z Poznania- późniejszy PKS III.
https://www.alamyimages.fr/photos-image ... y=relevant
https://www.alamyimages.fr/photos-image ... y=relevant
- petrzask
- Posty: 5443
- Rejestracja: 5 wrz 2012, o 11:00
- Skąd: Dobre Miasto
- Imię: Przemysław Marcin
Re: Culemeyer system
Super fotka!
Powiem Ci że coraz mocniej zaczyna mnie wkręcać epoka IIIa ze względu na pojazdy ex WH czy z Unrry. A parowozy nie wymagają przeróbek-taka wartość dodana.
Powiem Ci że coraz mocniej zaczyna mnie wkręcać epoka IIIa ze względu na pojazdy ex WH czy z Unrry. A parowozy nie wymagają przeróbek-taka wartość dodana.
Pozdrawiam!
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Masz rację ,było dużo ciekawego sprzętu ,zanim nasz brat zaczął nam wciskać swoje wynalazki.
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Tatra111 z zestawem, Budapeszt 1965r. Można ,można tylko nie u nas.
- Załączniki
-
- Węgry ,Budapeszt 1965.jpg (50.01 KiB) Przejrzano 774895 razy
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Dziś opowieść o najcięższym ciągniku Kaeble w dziejach DRG ,który wszedł do eksploatacji w listopadzie 1937 roku. Początkowo wyposażony w silnik o mocy 180KM typu G150 później zatąpiony GN150 o mocy 200KM. Powstał tylko jeden egzemplarz ,który przetrwał II wojnę i zaginął w Brytyjskiej Strefie Okupacyjnej. Zdjęcia 1 w fabryce ,2 DRG ,3 prawdopodobnie Dolny Śląsk przed wojną ,transport turbiny w towarzystwie trzech słabszych braci.
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Taka ciekawostka z netu ,wycinek gazety. Chyba wczesne lata powojenne. Sd.Kfz9 z culemeyerem.
- Załączniki
-
- PKS-PRL_309717297_81263350.jpg (107.63 KiB) Przejrzano 754282 razy
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Dziś chciałem pokazać zdjęcia transportu ,"Kolumny Zygmunta" w 1948 roku oczywiście z culemeyerem i Mack'iem 10t w roli głównej. Warto zwrócić uwagę ,że C.Hartwig był jeszcze firmą prywatną. Zdjęcia z linku:https://www.alamy.com/stock-photo/warsz ... y=relevant
- KoVaL
- Posty: 8649
- Rejestracja: 4 wrz 2012, o 21:24
- Skąd: Stęszew
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Polska
Re: Culemeyer system
Taka ciekawostka 1957 roku na MTP ,wystawiono Fauna. Ciekaw jestem czy pod kontem istniejących jeszcze Culemeyerów. Fot. "Zwiedzajmy MTP"